طرز تهیه 5 شربت تابستانه

 

فصل تابستان فصل خوراکی‌های خنک، آبتنی، شنا، آب‌بازی، دورهمی‌های عصرگاهی و به دنبال سایه گشتن در طول روز است. آفتاب با قدرت هرچه تمام‌تر تلاش می‌کند تا هوا گرم شود و در این بین بدترین اتفاق برای ما تعریق و از دست دادن آب و املاح بدن خواهد بود. به همین دلیل بهترین ترفند برای فرار از گرمای هوا و حفظ میزان آب بدن، نوشیدن مایعات به‌ویژه انواع شربت است. نکته اینجاست که در فصل تابستان آب را همراه با کمی شیرین‌کننده استفاده کنید تا به راحتی از بروز گرمازدگی در بدن شما جلوگیری شود.

شربت‌های تابستانه

همه ما از بچگی در خانه‌های خود شربت‌های خوشمزه تابستانه‌ای را نوشیده‌ایم که همگی آن‌ها با بهترین مواد اولیه و البته استانداردترین شیرین‌کننده‌ها تهیه می‌شدند. شربت خاکشیر، سکنجبین، خیار و سکنجبین، تخم شربتی، شربت آلبالوی خانگی و غیره از این دست شربت‌های تابستانه هستند. حال در ادامه این مطلب قصد داریم 5 نوع شربت تابستانه جذاب را که البته متناسب با حال و هوای دنیای امروز هستند، به شما معرفی کنیم.

1. شربت سکنجبین با نعنای خشک

اولین پیشنهاد ما شربت سنتی سکنجبین است که در تمام ایران با یک نوع مواد اولیه تهیه می‌شود. این شربت تاثیر بسیار فراوانی در رفع عطش و تشنگی شما دارد و نوشیدن آن در تابستان می‌تواند به سرعت بدن شما را خنک کند. برای تهیه این شربت به کمی سرکه سیب، شکر، آب، نعنای خشک، برگ نعنای تازه و آب‌لیمو احتیاج خواهید داشت.

برای درست کردن این شربت فقط کافی است که تمام مواد اولیه را با یکدیگر ترکیب کنید و میزان هرکدام از آن‌ها را با در نظر گرفتن حجم شربتی که قصد درست کردن آن را دارید، در نظر بگیرید. بعد از اینکه شربت درست شد، آن را از صافی عبور دهید تا نعناهای خشک شربت به‌طور کامل گرفته شوند. حال شربت را با تکه‌های لیمو و چند برگ نعنای تازه، تزیین و سرو کنید.

2. شربت خنک کننده لیموناد

بدون شک شما هم دیده‌اید که در سریال‌های خارجی و در کافه‌ها و رستوران‌ها، شربت لیموناد سرو می‌کنند. این نوشیدنی بسیار محبوب است و به‌ویژه در فصل تابستان طرفداران بی‌شماری دارد.

برای تهیه لیموناد شما به مواد اولیه‌ای شامل آب خنک، شکر، یخ و آب لیمو ترش تازه احتیاج خواهید داشت. حالا فقط کافی است که شکر و آب را در قابلمه‌ای بر روی حرارت قرار دهید و بگذارید که شکر کاملا در آب حل شود. بعد از اینکه غلظت مایع شما زیاد شد، حرارت را خاموش کنید و اجازه بدهید تا سرد شود و به دمای محیط برسد. بعد از سرد شدن، این شربت غلیظ را در یخچال بگذارید. پس از گذشت نیم ساعت هم می‌توانید آن را از یخچال خارج کنید و درون لیوان بریزید. حال با اضافه کردن آب‌لیموی تازه، شربت خود را آماده کنید. درنهایت با قطعات یخ، ورقه‌های لیمو و چند برگ نعنا، سرو آن را انجام دهید.

3. نوشیدنی طالبی و شیر

طالبی میوه محبوب و نوبر تابستان است که ذکر فواید آن از حوصله این مطلب خارج است. اما جالب است بدانید که این میوه به سرعت می‌تواند عطش شما را رفع کند و مانع بروز گرمازدگی ناشی از قرار گرفتن زیر نور آفتاب شود. شیر و طالبی ترکیب برنده برای رفع عطش هستند.

برای تهیه این نوشیدنی کافی است که طالبی، شیر، شکر و یخ را با هم ترکیب کنید. بهتر است که برای این کار از مخلوط‌کن کمک بگیرید و طالبی‌ها را پس از پوست کردن، برش دهید و سپس در مخلوط‌کن بریزید. حالا داخل آن شیر بریزید و به همراه کمی شکر، دستگاه خود را ۲ الی ۳ پالس روشن کنید. درنهایت طالبی‌ها و شیر به خوبی با هم ترکیب می‌شوند و شما نوشیدنی شیرطالبی خنک و جذابی دارید که می‌توانید آن را با قطعات یخ سرو کنید. با اضافه کردن مغزهای مختلف به این نوشیدنی می‌توانید جذابیت و دلچسبی طعم آن را افزایش دهید.

4. شربت زعفرانی با تخم شربتی

تخم شربتی یکی از دانه‌های متفاوتی است که ما از گذشته تا به امروز همیشه آن را به‌عنوان خنک‌کننده هم در دم‌نوش‌های داغ و هم در شربت‌های تابستانی مورد استفاده قرار می‌دهیم. تخم شربتی به همراه خاکشیر به راحتی می‌توانند تشنگی و عطش شما را برطرف کنند. این نوشیدنی به یخ، لیمو ترش، تخم شربتی، زعفران دم‌کرده، آب، شکر و خاکشیر احتیاج دارد.

در گام اول خاکشیرها و تخم شربتی‌ها را بشویید و تمیز کنید. برای این کار کافی است که آن‌ها را در آب بخیسانید و بعد از گذشت ۱۰ دقیقه از آب خارج کنید. حالا تخم‌شربتی‌ها و خاکشیرها را به همراه آب و آب لیمو ترش در لیوان بریزید و در ادامه شکر را هم اضافه کنید. به این ترتیب نوشیدنی شما آماده است. این نوشیدنی با قطعات یخ و به‌صورت خنک سرو می‌شود.

5. اسموتی‌های جذاب

اگر فرزند شما تمایلی به امتحان کردن نوشیدنی‌های سنتی ایرانی ندارد، پیشنهاد می‌کنیم که برای او اسموتی آماده کنید. اسموتی‌هاخوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین نوشیدنی‌های تابستان هستند که با شکر طبیعی تهیه می‌شوند. اسموتی‌ها به راحتی بدن شما را خنک می‌کنند و با هر میوه‌ای که در خانه داشته باشید، قابل تهیه هستند. آماده کردن آن‌ها نیز ساده و سریع است و فقط کافی است که پوست میوه را بگیرید یا هسته‌های آن را جدا کنید.

در ادامه به‌صورت دلخواه کمی شیر و شکر به آن اضافه کنید؛ حتی می‌توانید مغزها و طعم‌دهنده‌هایی مانند زنجبیل، دارچین، نارگیل، شکلات و عسل را هم در این اسموتی‌ها به‌کار ببرید. ضمن اینکه مخلوط کردن این نوشیدنی‌ها با بستنی، خامه و بیسکویت هم طعم آن‌ها را خاص و متفاوت می‌کند. حال کافی است که تمام مواد را در لیوان اسموتی خود بریزید و آن را در یخچال بگذارید تا نوشیدنی شما خودش را بگیرد و آماده خوردن شود.

نوشیدنی‌های تابستان؛ بهترین راه فرار از گرما

نوشیدنی‌های تابستان می‌توانند شما را از گرما نجات دهند. حتی شما این امکان را نیز دارید که این نوشیدنی‌ها را آماده کنید و در طول روز با خود به سر کار، مدرسه، دانشگاه، کلاس یا هر مکان دیگری ببرید.

توسط: چی بپزم؟

نظرت چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.