طرز تهیه معجون چهار مغز

معجون، یکی از محبوب‌ترین‌ها و خوشمزه‌ترین میان وعده‌هایی است، که اکثر ما ایرانیان آن را مصرف می‌کنیم. از این رو، معمولا اغلب به دنبال طرز تهیه معجون چهار مغز هستیم، تا بتوانیم آن را در خانه تهیه کنیم. در ترکیب این نوع معجون، از مغزیجاتی مانند پسته، گردو، بادام و فندق استفاده می‌شود. این چهار مغز اصلی را می‌توان با عسل، شیر، موز و خرما یا ترکیبی از این موارد مخلوط کرده، و یک ترکیب مقوی، خوش خوراک و پر انرژی تهیه نمود.

در طرز تهیه معجون چهار مغز، باید خواص انواع مغزها و مواد غذایی را بشناسید، تا بتوانید متناسب با نیاز بدن و نوع علایق خود، بهترین ترکیب را ایجاد نمایید. برای مثال، مقدار پسته در معجون شما، می‌تواند از مقدار گردو بیشتر باشد، تا انرژی بیشتری به شما بدهد. در ادامه این مقاله، به طرز تهیه انواع معجون با آجیل چهار مغز و سایر مخلفات، اشاره می‌کنیم.

 

طرز تهیه معجون چهار مغز برای کودکان

معجون چهار مغز، خواص بی‌نظیری برای کودکان در هر سنی خواهد داشت. برای مثال، در کودکان یک سال به بالا، برای افزایش وزن و درمان کم خونی، مصرف این نوع معجون توصیه می‌شود. طرز تهیه معجون چهار مغز برای کودکان، به قرار زیر است:

مقدار یک عدد گردو، ۲ عدد فندق، ۳ عدد بادام و ۴ عدد پسته را آسیاب کرده، و به حالت پودر درآورید. سپس مقدار یک پیمانه شیر را به همراه دو قاشق غذاخوری از پودر چهار مغز، ترکیب کنید. برای اینکه خوردن این معجون برای کودکان لذت بخش‌تر باشد، ظرف حاوی ترکیب را بر روی شعله گاز قرار داده، و اجازه دهید تا بجوشد. فراموش نکنید که شیر را دائما هم بزنید، تا از سر رفتن آن جلوگیری کنید.

جوشیدن شیر باید تا جایی که به غلظت مناسب برسد، ادامه پیدا کند. پس از آن که معجون چهار مغز شما به غلظت متعادلی رسید، اجازه دهید تا خنک شود و در نهایت، یک قاشق عسل به آن اضافه کنید. حال می‌توانید معجون به دست آمده را به کودک خود بدهید.

طرز تهیه معجون چهار مغز با خرما

برخی از افراد، به ترکیب مغزیجات با شیر علاقه‌ای ندارند. برای این گونه افراد، مصرف معجون خشک شامل چهار مغز و خرما، بهترین راهکار خواهد بود. مصرف معجون خشک برای تامین انرژی در طول روز، بسیار مفید است؛ ضمن اینکه از مواد مغذی و ویتامین‌های موجود در مغزیجات نیز می‌توانید بهره‌مند شوید. یادآوری می‌کنیم که مصرف خرما در این معجون، کمک می‌کند تا حتی افراد دیابتی نیز بتوانند از خواص آن بهره ببرند. طرز تهیه معجون چهار مغز با خرما که قرار زیر است:

ابتدا به مقدار مشخصی از مغزهای گردو، پسته، فندق و بادام را با یکدیگر ترکیب کنید. بنا بر سلیقه خود می‌توانید حجم برخی مغزها را بیشتر در نظر بگیرید. سپس هسته خرماها را جدا کرده و آن‌ها را له کنید؛ برای این کار می‌توانید از مخلوط کن استفاده کنید، تا خرما را به شکل خمیری نرم درآورد. در نهایت، مغزها را به خرمای نرم شده اضافه کرده و هم بزنید تا کاملا یکدست شود.

اگر به پودر نارگیل و کنجد نیز علاقه دارید، می‌توانید مقداری از آن‌ها را به ترکیب به دست آمده، اضافه کنید. مصرف این نوع معجون خشک در طول روز، علاوه بر تامین انرژی، به بهبود سلامت بدن نیز کمک می‌کند.

طرز تهیه معجون چهار مغز با عسل

طرز تهیه معجون چهار مغز با عسل، تقریبا مشابه با روشی است که برای معجون خشک با خرما توضیح دادیم. با این حال، در این روش، استفاده از عسل می‌تواند میزان خشکی معجون را کاهش دهد. در تهیه معجون چهار مغز با عسل، باید مغزهای زیر را با مقدار کافی عسل ترکیب کنید:

  • مغز پسته خام
  • مغز گردو
  • مغز بادام درختی خام
  • مغز بادام هندی خام
  • مغز فندق خام

ترکیب این مغزیجات با عسل، طعمی بی‌نظیر ایجاد می‌کند؛ البته اگر قصد دارید معجون تهیه شده را در همان لحظه مصرف کنید، می‌توانید مقداری موز، پودر نارگیل و گلاب نیز به آن اضافه کنید. برای افرادی که به کنجد سفید پوست کنده نیز علاقه دارند، اضافه کردن آن به معجون چهار مغز، خواص آن را افزایش داده و طعمی بی‌نظیر ایجاد خواهد کرد.

طرز تهیه معجون تقویتی

طرز تهیه معجون چهار مغز با هر یک از مواد یاد شده، تا حد زیادی به یکدیگر شباهت دارند. در واقع، دستور معجون چهار مغز ، صرف نظر از نوع مواد اولیه و اندازه آن‌ها، تقریبا ثابت خواهد بود. با این حال، اگر قصد تهیه معجون تقویتی را دارید، می‌توانید از ترکیب همه مواد زیر با مقدار تعیین شده، استفاده کنید.

مواد لازم مقدار
مغز پسته خام ۲۰ عدد
مغز گردو ۶ عدد
مغز بادام درختی خام ۲۰ عدد
مغز بادام زمینی خام ۱۰ عدد
مغز بادام هندی خام ۱۰ عدد
مغز فندق خام ۱۰ عدد
خرما (بدون هسته) ۵ عدد
موز ۲ عدد
پودر نارگیل ۲ قاشق غذاخوری سر پر
پودر دارچین 1.4 قاشق چای‌خوری
شیر کامل محلی ۲ لیوان
کنجد سفید پوست کنده ۱ قاشق غذاخوری
گلاب ۲ قاشق غذاخوری
عسل ۳ قاشق غذاخوری

برای اینکه بتوانید یک معجون تقویتی خوشمزه تهیه کنید، لازم است تمامی این مواد را داخل مخلوط کن ریخته و با یکدیگر ترکیب نمایید. البته اگر قصد دارید معجون تقویتی را در چند مرحله مصرف کنید، می‌توانید از اضافه کردن شیر به کل آن صرف نظر کنید. در واقع، شما می‌توانید ابتدا معجون خشک را تهیه کرده و در یخچال نگهداری کنید. به این ترتیب، هر بار می‌توانید مقداری از آن را با شیر میکس کرده و مصرف نمایید.

خواص معجون تقویتی

دستور معجون چهار مغز بالا، نشان می‌دهد که با مصرف آن، می‌توان حجم بالایی از مواد مغذی را به بدن رساند. زیرا هر یک از مغزها، حجم بالایی از آهن، منیزیم، روی، ید، سلنیوم و ویتامین E دارند. این گونه مواد، علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز افراد، به تقویت سیستم ایمنی بدن و رفع التهابات موجود در اندام‌های مختلف، کمک می‌کنند.

طرز تهیه معجون چهار مغز با شیر

برای طرز تهیه معجون چهار مغز با شیر نیز، از دستوراتی که در قسمت‌های قبل ارائه دادیم، استفاده می‌شود. با این حال، برخی افراد به مصرف معجون چهار مغز با شیر سرد علاقه دارند و برخی دیگر، خوردن معجون گرم را ترجیح می‌دهند. رایج‌ترین دستور معجون چهار مغز با شیر که با سلیقه اغلب افراد سازگاری دارد، به قرار زیر است:

ابتدا ترکیبی از مغزهای خام بدون پوست را داخل مخلوط کن بریزید. مقدار مورد نظر شیر را به آن اضافه کنید. مواد اضافی مانند موز، عسل و پودر نارگیل، که به سلیقه افراد مربوط هستند را می‌توان به این ترکیب، اضافه نمود. سپس مخلوط کن را روشن کنید، تا مواد یاد شده به طور کامل با شیر میکس شوند؛ در نهایت، آن را داخل لیوان ریخته و پس از تزیین مصرف نمایید.

 

از کجا آجیل چهار مغز بخریم؟

هر چه کیفیت آجیل چهار مغز شما بیشتر باشد، طعم معجونی که تهیه می‌کنید، دلچسب‌تر خواهد بود. ضمن اینکه مغز‌هایی که در طرز تهیه معجون چهار مغز معرفی کردیم، باید کاملا تازه باشند تا معجون خوشمزه‌تر شود. بر همین اساس، خرید آجیل چهار مغز را باید از طریق یک فروشگاه معتبر مانند اصل تبریز ، انجام دهید. شما می‌توانید از طریق وب سایت اصل تبریز ، بهترین مغزیجات را با بالاترین کیفیت و در حجم مورد نیاز خود، تهیه نمایید.

توسط: چی بپزم؟

2 نظر برای طرز تهیه معجون چهار مغز

  1. من برای بچه هام این معجون هارو سعی میکنم درست کنم هر جمعه خیلی دوست دارن ممنون از اینکه دستور این معجون هارو گذاشتین.

    پاسخ
  2. به نظرتون کدوم یک از این معجون های چارمغز از همه مقوی تره ؟

    پاسخ

نظرت چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.