طرز تهیه آش رشته با سبزی خشک

تهیه آش رشته با سبزی خشک یکی از راهکارهای جایگزین برای صرف زمان طولانی به‌منظور پختن آش با سبزی تازه است. با این شباهت که هر دو مدل تهیه آش همچنان شامل خواص درمانی و گیاهی سبزی‌های استفاده شده در این غذا خواهد بود. علاوه‌بر این، سرعت طرز تهیه آش رشته با سبزی خشک نیز نسبت به استفاده از سبزی تازه ( شامل مراحل پاک کردن و شست‌وشو) نیز بیشتر است. در این مقاله به بررسی طرز تهیه اش رشته با سبزی خشک می‌پردازیم. بعد از مطالعه این مطلب، راهکاری سربع‌تر و راحت‌تر برای پختن آش می‌‌شناسید. 

آماده‌سازی مواد اولیه؛ نخستین گام برای آشنایی با طرز پخت آش رشته با سبزی خشک

 ابتدا برای پختن آش رشته با سبزی خشک باید مواد اولیه از جمله حبوبات را خیس کنید. این کار معمولا از یک شب قبل انجام می‌شود. معمولا سبزی آش نیز یک روز قبل خریداری می‌شود تا مراحل پاک کردن، شست‌وشو و خرد کردن نیز انجام شود. این مرحله با استفاده از سبزی آش خشک از بین می‌رود؛ بنابراین در وقت شما برای پختن آش رشته صرفه‌جویی خواهد شد.

خیس کردن نخود و لوبیا از شب قبل باعث نرم‌تر شدن این مواد و هضم زودتر آن‌ها بعد از صرف غذا خواهد شد. علاوه‌بر آماده‌سازی این مواد، می‌توانید از روز قبل برای درست کردن پیاز داغ و نعنا داغ نیز اقدام کنید.  در روز پخت، یک قابلمه بزرگ را با مقداری روغن داغ کنید و پیاز خرد شده را در آن تفت دهید تا طلایی و معطر شود. سپس، سیر خرد شده را اضافه کنید و چند دقیقه دیگر تفت دهید.

در مرحله دوم از تهیه آش با سبزی خشک، حبوبات را بپزید

بعد از آماده کردن پیاز و سیر نوبت به پختن لوبیا، نخود و عدس می‌رسد. در این مرحله حبوبات را در قابلمه حاوی پیاز و سیر داغ اضافه کنید. در مرحله بعد آب کافی تا روی حبوبات به قابلمه بیفزایید تا حبوبات کامل پخته شوند. سپس سبزی خشک شده مخلوط (اسفناج، تره، جعفری و شوید) را اضافه کنید. اگر نیاز به اضافه کردن آب در این مرحله است، مقدار آب را تنظیم کنید تا سبزیجات و حبوبات به خوبی در آن بپزند. 

توجه داشته باشید که اضافه کردن مقدار مشخص از هر سبزی در این مرحله به سلیقه شخصی نیز بستگی دارد. برخی از افراد طعه قالب اسفناج را میان سبزی‌های آش ترجیح می‌دهد؛ در‌حالی‌که ممکن است این مورد سلیقه بسیاری از افراد نباشد. این نکته را هنگام خرید سبزی خشک در نظر بگیرید تا آش را کاملا طبق سلیقه خود بپزید. به‌طورکلی قیمت اسفناج خشک با شوید خشک یا تره به‌عنوان سبزی‌های آش تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند؛ ازاین‌رو در هنگام خرید سبزی به طعم غالب آش که مورد‌پسند شما است توجه داشته باشید. 

در مرحله دوم از تهیه آش با سبزی خشک، حبوبات را بپزید

بعد از نیم پز شدن حبوبات، رشته آش را اضافه کنید

زمانی که حبوبات نیم‌پز شدند، رشته آشی را اضافه کنید. هنگام اضافه کردن رشته آش همزمان آش را هم بزنید؛ این کار از چسبیدن رشته‌ها به یکدیگر جلوگیری می‌کند. در این مرحله ادویه‌های مورد‌نیاز شامل زردچوبه و نمک و در صورت تمایل کمی فلفل سیاه را نیز اضافه کنید.  سپس بگذارید آش به‌آرامی بجوشد تا رشته‌ها کاملا پخته و نرم شوند.

پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از پختگی بیش از حد سبزی‌ها، بخشی از سبزی را در این مرحله به آش اضافه کنید. البته سبزی خشک به دلیل بافت ریزتر سریع‌تر از سبزی تازه می‌پزد؛ بنابراین پرداخت قیمت تره خشک، اسفناج خشک و شوید خشک به تسریع زمان پختن آش رشته با سبزی خشک کمک خواهد کرد. 


طرز تهیه ی آش رشته با سبزی خشک

برای تنظیم غلظت و طعم آش کمی آبلیمو اضافه کنید

طعم آش را با اضافه کردن آبلیمو، سرکه یا آب‌غوره تنظیم کنید. اگر آش شما خیلی غلیظ است، با اضافه کردن آب جوش، از غلظت این غذای لذیذ بکاهید. همچنین برای افزایش عطر و طعم آش، مقداری نعنا داغ در آخرین دقایق پخت به آن اضافه کنید.

سرو آش با تزئین مورد‌علاقه؛ آخرین مرحله از طرز پخت آش رشته با سبزی خشک

سرو آش پس از اتمام پخت و تنظیم طعم و غلظت آش، آن را در ظروف مناسب بکشید و با کمی پیاز داغ، نعنا داغ و کشک سرو کنید. این مرحله آخرین گام برای پختن آش رشته با سبزی خشک است که بر‌اساس سلیقه فردی و ترجیحات الگوی غذایی انجام می‌شود. 

پختن آش رشته با سبزی خشک؛ راهکاری سریع و جایگزین برای پختن آش با سبزی تازه

پختن آش با مواد غذایی ساده ممکن است برای برخی از افراد و به‌ویژه برای شاغلین کمی زمان‌بر به نظر برسد؛ این نداشتن زمان کافی در مواردی منجر به پخت آشی بدون غلظت کافی و نداشتن طعم مطلوب خواهد شد. برای این مشکل راهکاری راحت و به‌صرفه با عنوان تهیه آش رشته با سبزی خشک مطرح می‌شود. طرز تهیه آش رشته با سبزی خشک و کنسرو کاملا شبیه به طرز تهیه این غذا با مواد اولیه تازه است؛ با این تفاوت که آش رشته با سبزی خشک به زمان کمتری برای پخت نیاز دارد. برای استفاده از انواع سبزی خشک نیازی به نگرانی از بابت از بین رفتن خواص آن‌ها نیست. با خیال راحت از سبزی خشک برای تهیه غذاهای خود در عین بهره‌مندی از خواص سبزی‌ها استفاده کنید. 

نظرت چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.