اولین علائم ام اس چیست و چگونه بفهمیم MS داریم؟

بیماری MS که به دلیل اختلال در سیستم ایمنی بدن رخ می‌دهد می‌تواند تأثیرات فراوانی بر دستگاه عصبی بدن بگذارد و با درگیر کردن نخاع و مغز تمام بدن را درگیر کند. این عوارض می‌تواند شامل اختلالات حرکتی، عصبی، بینایی یا تکلم شود. بیماری ام اس باید به سرعت تشخیص داده شده و تحت درمان قرار گیرد. پیشرفت این بیماری می‌تواند منجر به عوارض جبران‌ناپذیر و حتی مرگ افراد شود. در صورت بروز علائم ام اس لازم است که سریعاً به پزشک مراجعه کنید. به کمک مجموعه‌ای از آزمایش‌ها می‌توان این بیماری را تشخیص داد. در این مقاله به معرفی نشانه‌های این بیماری و آزمایش‌های مربوط به آن می‌پردازیم.

علائم ام اس

 

علائم بیماری ام اس

درحالی‌که علائم ام اس به‌صورت حملات موقت در مراحل اولیه بیماری ظاهر می‌شود، برخی از علائم مانند از دست دادن بینایی، تعادل یا اختلال در راه رفتن و مشکلات تکلم ممکن است در سال‌های بعد که درمان به تأخیر بیفتد دائمی شوند.

به همین دلیل بسیار مهم است که علائم آن را به‌خوبی بشناسید و به‌موقع با پزشک مشورت کنید. علاوه بر این، زمانی که حملات از بین رفت، کاملاً ضروری است که درمان را با تصور بهبود علائم متوقف نکنید. علائمی مانند خستگی، ضعف، بی‌حسی و شوک ممکن است به‌طور متناوب در طول روز ایجاد شوند یا ممکن است برای روزها یا هفته‌ها ادامه داشته باشند. به‌طورکلی علائم این بیماری می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی
  • بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن
  • ضعف در قسمت‌های مختلف بدن به‌ویژه صورت، بازوها یا پاها
  • اختلال در راه رفتن
  • اختلالات گفتاری مانند لکنت زبان
  • مشکلات مثانه و روده
  • سرگیجه
  • تاری دید
  • مشکل در حافظه یا تمرکز
  • افسردگی

اما این علائم به این معنا نیست که لزوماً فرد مبتلا به ام اس است یا دچار حمله شده است. مشکلات دیگری نیز ممکن است باعث بروز این علائم شود. در این صورت فرد باید با پزشک مشورت کند.

 

چگونه متوجه شویم به ام اس مبتلا شدیم؟

در صورت بروز این علائم لازم است که به پزشک مراجعه کنید. برای تشخیص این بیماری یک روش واحد و مشخص وجود ندارد؛ بلکه لازم است که مجموعه‌ای از معاینات و آزمایش‌ها انجام گیرد. به‌طورکلی ام اس با تجویز برخی آزمایش‌های خون، معاینه عصبی، معاینه مایع مغزی نخاعی و ام آر آی تشخیص داده می‌شود.

در تشخیص بیماری ام اس، علائمی که در بیمار ایجاد می‌شود باید به‌خوبی برای پزشک توضیح داده شود. گرفتن شرح حال دقیق و انجام معاینه دقیق عصبی مهم‌ترین روش تشخیصی محسوب می‌شود. زنان بیشتر از مردان به این بیماری دچار می‌شوند و علائم ام اس در زنان باید با حساسیت بیشتر پیگیری شود.

پزشک مجرب می‌تواند با شرح حال و معاینه دقیق، تشخیص بالینی ام اس را بدهد. یکی دیگر از قوانین مهم در تائید تشخیص، حذف سایر بیماری‌هایی است که می‌تواند با ام اس اشتباه گرفته شود؛ بنابراین، ارزیابی مغز و نخاع با تصویربرداری MRI مهم است. در برخی بیماران، معاینه مایع مغزی نخاعی، آزمایش خون و مطالعات الکتروفیزیولوژیک نیز ممکن است برای تشخیص قطعی مورد نیاز باشد.

علائم ام اس در زنان

 

تشخیص ام اس

پس از معاینات بالینی اولین اقدامی که پزشک انجام می‌دهد تجویز برخی آزمایش‌های پزشکی است. اگرچه آزمایشی برای تشخیص مستقیم ام اس وجود ندارد؛ اما تغییر در بعضی فاکتورهای مهم بدن می‌تواند به عنوان علامتی برای بروز ام اس باشد. این آزمایش‌ها به‌طورمعمول شامل موارد زیر است:

  • آزمایش LP: این آزمایش با نمونه‌گیری از مایع مغزی نخاعی شما انجام می‌شود. میزان آنتی‌بادی Igg و تعداد گلبول‌های سفید موجود در مایع مغزی نخاعی بررسی می‌گردد. بالا بودن این مقادیر می‌تواند نشانه ابتلا به ام اس باشد
  • آزمایش CBC: این آزمایش به‌صورت کامل سلول‌های خونی شما را مورد شمارش قرار می‌دهد
  • آزمایش ESR: به کمک این تست می‌توان وجود التهاب یا عفونت را در بدن تشخیص داد
  • آزمایش ANA: این تست برای تشخیص بیماری‌های خود ایمنی انجام می‌شود

چنانچه نتایج این آزمایشات مشکوک ارزیابی شود پزشک انجام آزمایش‌های عصبی و تصویربرداری MRI را تجویز می‌کند.

آزمایش ام اس در منزل

هومکا و انجام آزمایش ام اس در منزل

همان‌طور که گفته شد اولین مرحله تشخیص ام اس انجام آزمایش‌های پزشکی است. اگر پزشک شما انجام آزمایش ام اس را تجویز کرده است می‌توانید با خیال راحت آن را در منزل خود انجام دهید.

مجموعه هومکا که یک پلتفرم آنلاین ارائه خدمات آزمایشگاهی و سلامت در منزل است این آمادگی را دارد که با اعزام کارشناسان آزمایشگاهی به منزل شما اقدام به نمونه‌گیری نماید و نتایج آن را به‌صورت آنلاین در اختیار شما قرار دهد.

از مزایای استفاده از خدمات آزمایش در منزل هومکا این است که می‌توانید از پوشش بیمه درمانی خود نیز استفاده کنید. برای ثبت درخواست کافی است با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید. این خدمات در سراسر استان تهران و شهرهای کرج، قم، شیراز، اهواز، رشت، اصفهان، قزوین و تبریز قابل‌ارائه است. برای اطلاع در مورد شرایط انجام آزمایش منزل می‌توانید به سایت هومکا به نشانی www.homeca.ir مراجعه کنید.

توسط: چی بپزم؟

نظرت چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.