چلو کباب کوبیده مخصوص

موارد اولیه

  • - گوشت چرخ كرده؛ یك كیلوگرم
  • - پیاز؛ 300 گرم
  • - زعفران ساییده شده؛ یك قاشق چای‌خوری
  • - نمك و فلفل؛ به مقدار كافی

دستور پخت

  1. بتدا كاسه بزرگی آماده كرده و پیازها را پس از پوست كندن و شستن با رنده ریز در آن رنده كنید.(اگر پیاز آب انداخت با دست پیاز رنده شده را بچلانید و آب اضافی آن را خالی كنید.)
  2. گوشت چرخ كرده را همراه با نمك و فلفل به پیاز رنده شده اضافه كنید. زعفران ساییده شده را نیز در كمی آب‌جوش حل كرده و در این مخلوط گوشتی بریزید و با دست‌تان مواد را خوب ورز دهید تا مایه كباب حالت چسبنده پیدا كند.
  3. سپس مخلوط گوشتی را به مدت 2 تا 3 ساعت در یخچال قرار دهید.
  4. برای سیخ كردن كباب هم مقدماتی لازم است. ابتدا در كاسه كوچكی مقداری آب سرد بریزید و كنار دست‌تان قرار دهید. حالا پیش از برداشتن مایه كباب دست‌تان را در آب خیس كرده، یك مشت از مایه را بردارید و به شكل دوك درآورید؛
  5. سپس همان‌طور كه مواد در دست راست‌تان قرار دارد، سیخ را روی مایه دوكی بگذارید و شروع به پوشاندن سطح سیخ با مایه كباب كنید.
  6. در پایان دوباره دست‌تان را در آب سرد فرو كنید و روی سیخ فشار دهید تا اثر انگشتان شما بر گوشت باقی بماند. حالا ابتدا و انتهای كباب را به سیخ بچسبانید و كناری بگذارید. همین كار را درباره همه مواد و سیخ‌ها انجام دهید.
  7. سپس آتش را بر پا كرده، سیخ‌ها را روی آن قرار دهید. فقط به خاطر داشته باشید كه ابتدا باید آتش را مرتب باد بزنید تا گوشت خودش را بگیرد. وقتی گوشت كمی برشته شد، دیگر باد زدن لازم نیست.
  8. براي تهيه چلو نيز بايد برنج را به روش چلوكش بپزيد.

نکته1: گوشت کباب کوبیده را 2بار چرخ کنید. در ضمن یا آن را به صورت خالص از گوشت گوسفند آماده کنید یا از ترکیب گوشت گوسفند و گوساله استفاده کنید. پخت کباب کوبیده با گوشت گوساله به‌تنهایی امکان ندارد زیرا گوشت گوساله فاقد چربی لازم است. البته استفاده از قسمت‌های خیلی چرب گوشت گوسفند نیز برای پخت کباب کوبیده مناسب نیست.

نکته 2: با وجود اینکه طبق این دستور دیگر نباید نگران ریختن کباب باشید ولی برای اطمینان بیشتر یکی دو تخم‌مرغ به مایه کباب اضافه کنید.

نکته 3: برنج این چلوکباب را هم به‌صورت جداگانه در قابلمه یا پلوپز آماده کنید.

منبع:abm.mihanblog.com

🙏 برای حمایت از ما، روی تبلیغات زیر کلیک کنید 👇

19 نظر برای چلو کباب کوبیده مخصوص

  1. دستت درد نکند اتبته اگر بعد از پختن کبابهارا در مایع ابلیمو.کره وزعفران بخوابانیم طعم کباب چند برابر میشود

    پاسخ
    1. اقای اسماعیل
      کباب کوبیده را……؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      آبلیمو؟؟؟کره؟؟؟زعفرون؟؟؟

      پاسخ
  2. تخم مرغ مزه کباب رابد نمیکنه؟

    پاسخ
  3. البته باید عرض کنم که هیچ کباب پزی فوت کوزه گری رو یاد نمیده که چراکوبیده اونها ابدارخوش خوراک درمیادولی دیگران خشک میپزن علت فقط در ترکیب درست گوشته اونهم قلوه گاه باشه از گوسفندو گاو البته کمی جوش شیرین یادتون نره شرمنده جناب اشپز باشی ببخشیدواقعیت روگفتم ارادتمندگل اقا

    پاسخ
    1. باسلام عزیزان کباب کوبیده از گوشت رودنده گوساله باید تهیه شود من با20سال آشپزی اینوعرض می کنم ضمناً با پیاز چرخ کردن بهتره و اونوباید ورز دادتا خودشو بگیره فقط گوشت و پیاز ونمک اگه چیزدیگه ای اضافه کنید بسته به نظر خودتونه .

      پاسخ
  4. عالیییییییییییییییییییییییی

    پاسخ
    1. درسته

      پاسخ
  5. بابا ما هروقت درست کردیم شرمنده شدیم چون کبابا میریزن. توزیع عادلانه و یکنواخت گوشت روی سیخ خیلی مهمه که مابلد نیستیم

    پاسخ
  6. والا ما که هر کاری میکنیم نمیشه که نمیشه…

    پاسخ
  7. گوشت چرخ کرده من دنبه ش زیادترکه منجربه ریختنش از سیخ نمیشه؟

    پاسخ
  8. توزیحاتش دقیق نبود

    پاسخ
  9. من همین کارو با چوب کباب کردم وتو ماهیتابه با روغن کم سرخش کردم هیچ فرقیم با بقیه کوبیده ها که از کبابیا می خریم نکرد خیلی هم خوش مزه شد شما هم امتحان کنید.

    پاسخ
    1. تو یه برنامه تلویزیونی گفتن که وقتی کباب و تو ماهیتابه سرخ می کنی همون جا یه زغال هم رو شعله اجاق قرمز کنید بندازید تو یه ظرف فلزی بزارینش تو ماهیتابه تا دودش ماهیتابه رو بگیره ،درش رو هم ببندید .اما به نظر من که خیلی بهداشتی و مفید نمی اد حالا خودتون می دونین

      پاسخ
  10. دور گوشتارو با نخ تمیز از بالا به پایین زیگزاگی بپیچید اینطوری کباب روی آتیش نمیریزه بعد از کباب شدن میشه نخ هارو ازش جدا کرد.

    پاسخ
  11. منم اولش بلد نبودم وکباب می ریخت اما بعد از چند بار دیگه نریخت . باید یک زرده تخم مرغ بهش اضافه کنید و گوشت رو خیلی ورز بدید . بعد بزارید توی یخچال تا خودش رو بگیره و کمی سفت بشه . سیخ رو روی اتیش باید مرتب چرخوند تا هر دو طرف با هم و باندازه هم حرارات ببینه .

    پاسخ
  12. برای اینکه کباب ابدار بشه چیکارکنیم مثل برای بیرون بشه

    پاسخ
  13. گوشت کباب باید از دنده گوسفندوسردست باشه نه زیاد چرب ونه بدون چرب در ظمن بعد از ورز دادن باید به گوشت استراحت داد وباز بعداز به سیخ کشیدن ده دقیقه بذارید بمونه تا خودشو بگیره وبعد بذارید روزغال حرارت بالا ویه خورده که خودشو گرفت رنگ گوشت تغییر کرد سیخ رو برگردونید چون اگه زیاد بمونه میریزه هردوطرف که یکنواخت شد دیگه حرارت باید زیاد نباش هر ۱۵ثانیه سیخ رو برگردونید تا مغز پخت شود حرارت زیاد باعث خشک شدن میشود

    پاسخ
  14. کوبیده مخصوص باید مخصوص باشه. قبل هر چیز باید قسمت های مختلف و انواع گوشت ها رو بشناسید. فقط یک قصاب ماهر که خودش هم علاقه به آشپزی زیادی داشته باشه میتونه بگه که کدوم قسمت گوشت رو باید استفاده کرد. البته توی کبابی های معمولی از سردست یا راسته و قلوه گاه استفاده میشه… اما کبابی های خیلی خفن مثل “قرقروت” یا “البرز” و یا خیلیای دیگه که کارشون خیلی خوبه ، از این روش ها برای کباب استفاده نمیکنند.
    به هر حال نکته خیلی خیلی مهم برای نریختن کباب اینه که حسابی باید ورز داده بشه و گوشت هم در محیطی سرد استراحت کنه که خودشو بگیره..
    گوشت رو باید چند مرتبه چرخ کرد. حداقل 4-5 مرتبه. آب پیاز رو باید بگیرید حتما. و باید حسابی حسابی حسابی گوشت رو ورز بدید. چه زمانی میفهمید که دیگه نیاز نیست ورزش بدید ؟ وقتی که گوشت به خودش حالت میگیره و راحت روی سیخ میمونه.
    نکته مهم دیگه که هست ، چسبوندن گوشت به سیخ هستش. هر سیخی مناسب این کار نیست. با اینکه میشه با سیخ های استیل هم اینکارو کرد و توی بازار زیاده.. اما وقتی برید به کبابی ها میبینید که از سیخ های کاملا معمولی استفاده میکنند. آهن سفید یا گالوانیزه. آخرین نکته هم اینه که در ابتدای عمر باید حتما دمای زغالتون زیاد باشه. (به هیچ وجه آتیش نداشته باشه. باید کاملا زغالتون سرخ باشه) و سریع باید سیخ رو بچرخونید که اون طرف هم خودشو بگیره . با این روش ها مطمین باشید بهترین کباب رو خواهید خورد. البته گفتم که کبابی های خفن اسرارشونو نمیگن هیچوقت….

    پاسخ
  15. من خودم کباب رو با ارد سوخاری و یا نون خشک درست می کنم خیلی هم سفت می چسبه یه سیخ وقتی تخم مرغ و ارد می زنی بد می شه یا می ریزه من به هر روشی درست کردم بنظرم گوشت چرخ کرده و نون خشک و پیاز ابگرفته و نمک و فلفل و زعفران درست کنی خوب می شه

    فقط چند تا نکته اول اینکه باید اونقدر ورز بدید که بچسب به دستت
    دوم باید یه مشت از مواد به سیخ بزنی و بلندش کنید و سیخ باید سیخ مخصوص کباب باشه از اون پهن ها
    سوم باید نون خشک رو پودر کنی و بهش بزنی

    پاسخ

نظرت چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.